onsdag, november 17, 2010

Maräng!

Fick värsta suget att baka maränger igår.

Vad jag ska använda dem till får ni se en annan dag. Än så länge får de mest stå där och se fina ut.



Jag använde mig av Leilas recept i a piece of cake fast halverade det då jag insåg att jag inte ville baka maränger halva natten. Fick ändå en sådär 30 maränger och jag tyckte det räckte. Mina är kanske 3 cm i diameter och 4-6 cm höga.

Recept:
3 äggvitor
2,5 dl socker
saft från en halv citron
Karamellfärg
strössel

Gör såhär:
Sätt ugnen på 130°C. Lägg äggvitor, socker och citronsaft i en rostfri bunke över vattenbad och rör tills sockret lösts upp och smeten är ca 65°C. Ta då bort från vattenbadet och börja vispa med elvisp på hög hastighet tills smeten svalnat och du har en fin glansigt toppig maräng. Färga den i valfri färg och fyll en spritspåse med en fin tyll (Jag använde en väldigt stor stjärntyll) och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper. Strössla på lite strössel om du vill ha det och in i ugnen i ca 1h. Jag fick två plåtar och satte därför på varmluft. Hade därför inne mina lite längre. Kanske 10 min extra. Man vill ha dem spröda fast lite sega inuti.

Good luck! Och glöm inte.

1 kommentar:

  1. dessa är sanslöst goda, testade dom i går ! :-)

    SvaraRadera