onsdag, november 24, 2010

Källarfranska

Mums!
Detta brödet gjorde jag i måndags kväll och stoppade in i ugnen i går morse.
Fint recept som kommer från finastekryddburken.

Dock bytte jag ut lite av vetemjölet till manitobamjöl (lila påse) som innehåller mycket mer protein och ger ett saftigare och segare bröd.


16 st
Recept:
1 pkt jäst (50 gram)
½ l vatten
1 msk socker
1½ tsk salt
3 msk olja
13 dl vetemjöl
(jag tog som sagt hälften manitobamjöl)

Gör såhär på kvällen: Smula ner jästen i en degbunke. Eftersom du bakar kvällen innan behöver inte vattnet vara 37°C, dock får det inte vara för varmt. Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång (jag gjorde två rullar istället, blev lite svårt med en sån lång tyckte jag). Skär degen i 16 lika stora bitar. Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen. Lägg upp på låt och plasta in den med plastfolie. Ställ i kylskåpet över natten.
På morgonen: Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 10-12 min. Låt svalna på galler, ät!

2 kommentarer:

  1. Gud vad allt ser fint (och gott!!!) ut! och jättefina bilder.

    SvaraRadera
  2. Frallor är ju så gott. De ser jättesmarriga ut. :-)

    SvaraRadera