torsdag, november 04, 2010

Månadens kökskreation


Hej!
Tänkte starta en ny grej här. Har sett många bloggar både här i Sverige (bla. Söta saker och Malins mat) och i USA som kör på månadsteman där läsarna bakar, lagar eller knådar ihop var sitt bidrag till ett månadstema.
Tycker det är ett roligt sätt att inspireras av varandra då jag hamnat lite bland samma recept ett tag. Så nu kör vi!

Såhär går det till: Baka, laga, knåda, ja vad du nu tänker skapa för något, döp ditt bidrag och sätt ett passande soundtrack till. Blogga om det, länka hit (använd gärna månadens kökskreationsbilden) och skriv en kommentar där du länkar till ditt inlägg och skriver om jag får använda din bild eller inte. När november är slut summerar jag alla bidrag i ett stort inlägg där jag visar upp alla härliga kreationer. (Har du ingen blogg men ändå vill vara med går det bra att maila in sitt bidrag också)


Okej, så till månadens tema, eftersom det är första gången får vi slå till på något extra bra. Därför blir temat;

Mitt Favoritrecept! 

Tänk allas favoritrecept och favoritlåtar samlade... Mmmmm.

Mitt bidrag blir min nya favoritpasta med räkor, pesto och spenat.
Namn: shrimp me
Soundtrack: Saknade te havs - Håkan Hellström

Ingredienser:
Pasta till 2
ca 4dl frysta skalade räkor
3 dl creme fraiche
2dl fryst spenat
1 stor scharlottenlök
2 msk grön pesto
salt och peppar

Gör såhär:
Koka pastan enligt instruktioner. Hacka scharlottenlöken och bryn i en djupare stekpanna tillsammans med lite olja eller smör. Ner med spenat och räkor och fortsätt stek på låg värme i ca 2 min. Klicka ner creme fraichen och peston. Salta och peppra. Låt stå på låg värme i några minuter. Blanda direkt ihop med pastan eller ha som sås till. Servera med lite parmesan och vitlöksbröd, Klart!


Lycka till nu med era favoritrecept!

5 kommentarer:

  1. mammis9:11 fm

    Ser kanongott ut!

    SvaraRadera
  2. Jag ska självklart vara med och bidra med mitt favoritrecept men först måste jag fråga någonting helt annat; Själva ramen runt "Månadens Kökskreation", har du gjort den själv eller hittat den på ett spännande ställe? Det är så att jag har letat efter liknande, men inte hittat någonting alls. Och jag är totalt urkass på allt som har med photoshop att göra, haha. Har du några tips?

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt initiativ!

    Jag är såklart med, you BET!

    Och håller med, vilken fantastiskt snygg logga du fixat med!


    stor KRAM från Angela

    SvaraRadera
  4. Här kommer mitt utlovade bidrag. Mumsflillibabba :D

    http://emiliaper.blogg.se/2010/november/manadens-kokskreation-favoritrecept.html

    SvaraRadera
  5. Här är mitt bidrag!

    kram Angela

    http://blogg.amelia.se/angelaslista/2010/11/13/ljuvliga-jordgubbar-manadens-kokskreation/

    SvaraRadera