fredag, november 26, 2010

Cake pops!

Cake pops som jag gjorde till Davids 20års kalas i söndags.

Till ca 20 cake pops
Du behöver:
- 2 pkt ballerina kladdkaka
- ca 100g philadelphia
- klubbpinnar
- 200g mörk choklad
- Strössel

Gör såhär:
1. Mixa alla kakor så det bara är små smulor kvar. Blanda i lite philadelphia i taget tills det blir en lagom fast deg. Testa att rulla en boll, går det bra och den inte känns smulig så är det lagom med philadelphia. Ställ in i kylen i ca 20 min.
2. Rulla lagom stora bollar och ställ in i kylen igen.
3. Ta fram dina klubbpinnar och värm lite av chokladen. Doppa toppen av en pinne i choklad och sätt på en boll. Gör så på resten och ställ sedan in dem i kylen så att chokladen stelnar och bollen fastnar på pinnen.
4. Värm resten av chokladen och doppa dina cake pops i choklad. Låt stelna lite och strössla sedan på. Ställ in i kylen en liten stund till tills chokladen stelnat. Klart!

Tips:
- Jag har ställt mina cake pops i djupa skålar fyllda med socker.
- Ta det försiktigt och använd gärna en sked när du gör det sista steget. Se till att chokladen inte rinner när du ställer den upp.

Fråga gärna om det är något.

5 kommentarer:

  1. Vad fina de är! Nästan lite juliga eftersom de är röda. :-)

    SvaraRadera
  2. Herregud så söta! Och vilken fin bild!

    SvaraRadera
  3. Å vad mycket gott, du är så duktig!

    Jag tänkte på en sak, ni har ganska ofta gottekalas du och dina vänner va? Du måste ju vara favoriten i vänkretsen!

    Citron med kakdeg var faktiskt en hit - skulle kunna bli något framöver! Vanilj och maräng kändes alldeles för söt men med lite chokladig sås och banan så kan nog det med bli en hit!

    Ha en riktigt hälrig helg!

    SvaraRadera
  4. åh vilka fina! första gången jag är inne här och definitivt inte sista! men du jag undrar, du verkar vara allergisk mot nötter? då borde du ju ha ett bra tips på hur man gör dom med några smaskiga kakor som inte innehåller nötter, eller är själva grejen att dom är med just ballerina kladdkaka? som jag inte kan äta :(

    SvaraRadera
  5. ser såå gott ut och enkelt!!

    SvaraRadera