söndag, november 14, 2010

Macaroons! (utan mandel)!!

Och där var macaroon-oskulden tagen. Första gången jag smakar på en och första gången jag bakar dem.
Har stått och tvekat ett tag, om jag skulle ta och försöka mig på något som verkar så krångligt. Och på något vis lyckas ersätta mandeln med något på grund av en dum allergi.
Men i fredags satte Annika och Emmy igång projektet på egen hand, fast då med mandel. Och då kände jag att nu var det dags för mig med. Med lite tips från dem och lite egen känsla blev det såhär.
Jag testade två varianter. Det blir väl inte riktigt samma då mandeln är av den sötare sorten. Mina alternativ var väl inte riktigt där i krokarna. Men i alla fall.

Jag utgick först ifrån Leilas recept. Och bytte ut mandeln mot malda solroskärnor. Det blev dock kanske lite för mycket solros-smak för min del och testade därför i den andra satsen att mala pumpakärnor. Jag tog också i mycket mer florsocker än vad leila gjort då de fick sprickor i sig först.
Smaken fick bli vanilj och jag försöker här nedanför bilderna skriva ner mitt recept.


hihi

Okej såhär gjorde jag då på ett ungefär. Tycker Leilas recept var lite stort så jag halverade det. Sen sänkte jag ugnstemperaturen en sväng också. Sen använde också ett sånt där slipat istället för bakplåtspapper vilket jag rekomenderar starkt.

kakor:
Du behöver:
2 st äggvitor
0.25 dl strösocker
60 g malda solroskärnor eller pumpakärnor. (Sila så det inte är några stora bitar.)
1 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker


1. Sätt ugnen på 130°C.
2. Vispa äggvitorna i en bunke och tillsätt strösocker lite i taget tills du får en toppig, lite glansig maräng.
3. Blanda försiktigt ner kärnor, vaniljsocker, florsocker samt karamellfärg.
5. Spritsa eller klicka ut smeten i valfri storlek på en plåt med Silpat eller bakplåtspapper. Tänk på att ha lite avstånd mellan varje klick då de flyter ut en liten bit.
6. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
7. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 8-10 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.
8. Ta bort dem från plåten direkt och låt kakorna svalna.

Smörkräm:
100 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
karamellfärg

1. Blanda smör, florsocker och vaniljsocker med elvispen, tillsätt gulan och karamellfärgen.
2. Bred smörkräm på en kaka och sätt en annan ovanpå. Jag höll kakan på sidan och liksom vred på den andra lite lätt för att förhindra att kakan skulle krossas.


Jaja, som sagt. Jag har aldrig smakat på en macaroon innan och vet inte riktigt hur de ska smaka. Men tycker dessa blev helt okej. UTEENDE ÄR ALLT. Kanske.

22 kommentarer:

  1. de blev tokfina!
    (men vem var det som började experimentera vaa? ;))

    SvaraRadera
  2. haha, jaja, det spelar ingen roll. Men det var fint :)
    Som sagt, de blidde superfina!

    SvaraRadera
  3. Anonym4:15 em

    jag har testat ditt recept , det är superbra ,men jag är rätt dålig, första gången blev dom jättegoda men platta XD och andra gången sprack dom och smakade som jag vet inte XD men första gången vare faktiskt mitt fel för jag råkade göra dom lite platta X) // en dålig macaronbagare ..

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken bra idé. Jag har alltid viljat prova göra macaroons, men tål inte mandel. Det här måste jag prova!

    SvaraRadera
  5. Anonym6:43 em

    Ser mumsigt ut...
    Hur gör man en sån box som du hade macaronsen i??? Den prickiga på bild nr.1...
    Gör gärna ett inlägg med hur man gör olika askar.....Der är sååååååååå fina!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Hej! Det är en plastpåse-låda som jag har klätt in i presentpapper. :)

    SvaraRadera
  7. Anonym7:18 em

    okej,tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  8. Anonym7:19 em

    hur gör man en sådan där låda där det står annas cupcakes???

    SvaraRadera
  9. Det är en cupcakebox som jag har klätt in i vanligt papper. Och limmat på loggan och mitt muffinsmönster på locket.

    SvaraRadera
  10. Anonym7:40 em

    Var köper man en cupcakebox???? Går det att göra själv?? (isåfall hur?)

    SvaraRadera
  11. Jag har fått mina av aristo..

    SvaraRadera
  12. Åh vad glad jag blir över att hitta ett recept utan mandel, har letat hur länge som helst. Hoppas de smakar lika gott som det ser ut :) Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  13. Har du själv malt solrosfröna och pumpafröna? Hur i så fall? Eller finns det och köpa färdigt?

    SvaraRadera
  14. Jag har malt själv i matberedaren. Bra om det får ligga och torka ett tag. Precis som när man maler mandel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Tack för svaret. Det här skall jag absolut testa :)

      Radera
  15. Jag har malt själv i matberedaren. Bra om det får ligga och torka ett tag. Precis som när man maler mandel.

    SvaraRadera
  16. Tack! Jag har velat prova länge, men jag var inte så skicklig att jag själv kunde lösa problemet med den dumma allergin. Tack igen :D

    SvaraRadera
  17. Anonym10:39 em

    Är så irriterande allergi mot nötter är så skönt att höra ett reccept jag tål

    SvaraRadera
  18. Anonym3:20 em

    Grymt det ska jag pröva!!!!
    Hälsningar Frugnu www.frugnu.blogg.se

    SvaraRadera
  19. Anonym5:22 em

    Behövde göra om läste det där med att torka precis som med mandel när jag var klar���� Min mamma blev glad när det fanns ett resept för henne som är nötalergiker����������

    SvaraRadera
  20. Anonym5:27 em

    Annars ett ganska bra recept •.• ^-^

    SvaraRadera
  21. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera