onsdag, januari 19, 2011

Red Velvet

Som snarare blev brown velvet eftersom jag inte ville ösa i en hel flaska karamellfärg.

Men åh, Red Velvet. Jag förstår varför det är en sån storfavorit i USA. Fantastisk mjuk snäll kaka med en hint av kakao.





Recept för ca 18 cupcakes

2,5 dl socker
125g mjukt smör
2 ägg

4 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt

2,5 dl filmjölk
1 tsk vitvinsvinäger
röd karamellfärg

Sätt ugnen på 175°C.
Vispa smör och socker med elvisp tills det blir fluffigt (det tar ett litet tag.)
Tillsätt ett ägg i taget och vispa vidare tills äggen är helt utblandade. Blanda försiktigt ner filmjölk, karamellfärg och vitvinsvinäger.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat skål. Sila ner lite i taget i smeten och vänd om så det inte blir några klumpar.
Häll upp smeten i muffinsformarna, fyll dem till ca 2/3. Grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.

Frosting:
100g philadelphia
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk grädde

Vispa philadelphian och smöret med elvisp. Häll ner vaniljsockret och lite florsocker i taget. Häll i grädden och rör om, tillsätt eventuellt lite extra florsocker om konsistensen blir lite lös.

3 kommentarer:

  1. Red Velvet kakan gillar jag, den blir så saftig och god, ja det går åt en hel del röd färg om man vill ha den röd, tror jag använde pastafärg

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig testat red velvet. Vad smart att göra som muffins, det kanske jag skulle ta och testa.

    SvaraRadera
  3. jättefint! men jag har aldrig testat att göra den. nån gång kanske.

    SvaraRadera