torsdag, december 23, 2010

Annas julkalender lucka 23



























Nu är det julafton om bara några minuter. Och här sitter jag och slår in paket och pysslar klart in i det sista. Är fruktansvärt trött efter dagens jobb så jag hoppas verkligen att jag blir klar snart. Nåväl. Dagens lucka är en cupcake. Julinspirerad med grön granfrosting. Kan dock ha överdoserat den gröna färgen lite där.. och bilden förstärker det rätt mycket. Men fin blev den. Jag gjorde ett litet omslag till den också. Den formen jag använde var inte så fin så jag kände att den behövde piffas upp lite.

Smaken är blåbär & kardemumma

Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk kardemumma

100g smält smör
1 dl yoghurt

2 dl Blåbär

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°C. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt vetemjöl, bakpulver, och vaniljsocker. Smält smöret och blanda ner smält smör och yoghurt. Klicka ner en liten klick i varje form och strössla över lite blåbär, på med lite mer smet och stoppa in i ugnen i ca 12-15 min.

Vaniljfrosting:
100 g smör
100 g philadelphia
1 msk vaniljsocker
5 dl florsocker
2 msk grädde
Grön pastafärg (eller blanda blå och gul hushållsfärg)

Vispa smör och philadelphia, tillsätt vaniljsocker och florsocker. Till sist ner med grädden. Vispa inte för länge efter du tillsatt grädden. Dela upp frostingen i två. Färga den ena grön och låt den andra vara vit. Bred den vita frostingen på varje cupcake och spritsa sedan ut små granar av den gröna. Sen är det bara att pimpa granen hur du vill eller låta den vara.
Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar