torsdag, juni 11, 2015

Jordärtskockssoppa och jordärtskockschips

Sicken jordärtskocksexplosion det blev här. Jag älskar, alltså verkligen ÄLSKAR jordärtskocka. Och då passar ju den här rätten väldigt fint.

Jordärtskockschips var något nytt för mig men jag chansade lite och gjorde som jag gjort med andra hemmagjorda chips innan, och det blev bra. De blir väldigt små bara men som alla vet, är de små får man ta två. Eller tjugo.
Detta betyder alltså att du kan göra på precis samma sätt med andra rotfrukter om du vill testa att göra egna chips. Rödbetschips är mina favoriter förutom dessa. Tänk bara på att tiden kan variera lite beroende på hur tjockt de är skurna och hur mycket fukt som finns i osv.




Jordärtskocksoppa:
400g jordärtskockor (har du för lite går det att fylla ut med potatis också)
2 scharlottenlökar (gul lök går också bra)
1 klick smör
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
(0,5 dl vitt vin)
2,5 dl grädde
1 citron

Gör såhär:
– Klicka ner smör och fräs löken mjuk i en kastrull.
– Tillsätt skalade skockor, vatten, buljong och låt koka till skockorna är mjuka. (ca 15 min)
– Mixa med stavmixer och tillsätt grädde. Koka upp och smaka av med pressad citron och peppar.
– Toppa med chips och lite olivolja.

Jordärtskockschips
Jordärtskockor
olivolja
salt

Gör såhär:
– Sätt ugnen på 100 grader.
– Skala skockorna och skär tunna skivor, jag använde en osthyvel.
– Fördela ut dem på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olivolja och strössla på lite salt.
– Ställ in i ugnen i ungefär en timme. Tiden kan alltså variera lite beroende på hur tjocka skivor du har. Känns de inte krispiga än låter du dem bara stå inne en stund till.

1 kommentar:

  1. Mums! Sitter här och väntar in lunchen och blev hyffsat sugen på detta nu :D

    SvaraRadera