tisdag, februari 24, 2015

Amplar

För någon vecka sedan fick jag för mig att knyta amplar till våra ljusburkar(?) som mest har stått i vägen här hemma. Med lite grovt snöre och en nyinlärd knop blev det faktiskt ganska så fint.

Det är ju stört omöjligt att fota det men jag har gjort mitt bästa. Längst ner har jag också försökt visa hur knopen ser ut. Den är faktiskt finare när den är med dubbelt snöre kom jag på i efterhand. Så vi får se om jag gör om dem någon gång.

Detta lilla pyssel får också bli mitt bidrag i månadens Monthly Makers där temat är återbruk.

För att göra enkla amplar som jag gjort behöver du ca 4-5m snöre.
Jag fotade aldrig när jag knöt ampeln så det finns säkert bättre förklaringar om man googlar lite.
Men jag försöker förklara lite här i alla fall.

– Klipp till så du får 4 lika långa bitar och vik dem på mitten.
– Knyt en knut högst upp där mittarna är så det blir något att hänga den i.
– Sen är det bara att knyta ihop snörena runt om och avsluta med en ny stor knut och ampeln är klar.
– Sätt i en kruka eller lykta eller något annat gött och häng upp den.






9 kommentarer:

  1. Scoutledaren i mig kurrar och myser, HEHEHE, nej jag skojar är ej knoppervers men alltså detta är väldigt fint! Rustikt, rart och nautiskt på samma gång. Bra kombo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Åh, tack :)
      Jag ska försöka utveckla detta och göra lite mer avancerade knopar. Ska bara se till att de blir vår så jag kan hänga ut några på balkongen också.

      Radera
  2. Jag kommer publicera ett inlägg idag där jag gjort samma fast för en kruka, men så himla fint att ha det till ljuslyktor, har inte ens tänkt den tanken! Jättefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det ska jag kolla in.
      Visst blev det bra :) Jag tänkte också på krukor men så kom jag att tänka på mina små ljuslyktor och de passade så fint.

      Radera
  3. Åh, vilket härligt fönster ni har förresten! Sett sådana här för krukor förut, men ej för ljuslyktor, himla fiffigt ju. Där hålls de bra på plats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja annars kan det bli tråkigt...

      Radera
  4. Vad duktig du var på att knyta! Får bli mitt projekt inför nästa ampelknytning :) Jättefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!
      Denna knopen var faktiskt ganska lätt att lära sig. Nu siktar jag mot nya fina knopar.

      Radera
  5. Alltså åh, så mysigt inlägg :D

    SvaraRadera