torsdag, januari 15, 2015

Minisemlor!

Liiiiite i förskott på min lediga dag idag bakade jag semlor. Jag gillar inte semlor egentligen men nu gjorde jag minisar och fyllde min med vaniljkräm istället för mandelmassa. Och då blir det ju jättegott.

När de är såhär små känns det också liksom lite mysigt att äta semla. Det slipper bli en hel måltid. Vilket passar bra för nu ska jag tillbaka till köket och göra köttbullar. Men det är en annan historia.






Minisemlor ca 30st:
1/2 pkt jäst
2,5 dl mjölk
100 g rumsvarmt smör
1/2 tsk salt
1 dl socker
1,5 tsk kardemumma (gärna krossad i morteln själv)
ca 7-10 dl vetemjöl special
1 ägg till pensling ovanpå

Grädde
(Valfri fyllning)

Gör såhär:
– Smula ner jästen i assistenten, tillsätt mjölken och kör igång så jästen smälter.
– Tillsätt smör, salt, socker och kardemumma.
– Tillsätt lite mjöl i taget tills degen släpper lite från kanterna.
– Låt degen jäsa i ca 1 timme.
– Ta ut degen på bakbordet och dela den i små bitar (eller stora om du inte vill göra små).
– Rulla runda bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
– Låt dem jäsa i 30 minuter
– Sätt ugnen på 225 grader.
– Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och ställ in i ugnen i ca 10 minuter. 
– Låt bullarna svalna och fyll med sånt du tycker är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar