söndag, januari 04, 2015

En himla fin fisksoppa

Soppa hit och soppa dit. Det är väldans gott tycker jag. En av mina bästa maträtter att äta och laga.

Den här soppan gjorde jag förra veckan. Fast då med saffran och lite annat. Men den blev liksom inte som jag ville. Så idag gjorde jag om den och det blev precis som jag hade tänkt mig. Jättegod!
Istället för saffran körde jag med mycket vitlök, citron, chili och lite andra goda saker.

Eftersom det är ständigt mörkt och trökigt tänker jag inte försöka mig på att ta fin-bilder. Så ni får en från instagram istället. Vill ni hitta mig där så heter jag kvinnan.



Du behöver:
0,5 purjolök
1 scharlottenlök
1 morot
4 små potatisar
2-3 msk olivolja
0,5 chili
3 st vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
2-3 dl grädde
2 msk tomatpuré
5 dl hummerfond
1 fiskbuljongtärning
1 knippe färsk persilja
lite färsk basilika
Peppar & salt
1 citron (Skalet från hela, saften från halva ungefär.)
ca 400 gram fiskfilé (jag hade lax och torsk)
100 g skalade räkor

Gör såhär:
– Hacka lök, skala potatis och morötter och dela dem i mindre bitar. Fräs dem tillsammans med finhackad chili och olivolja i en stor gryta.
– Tillsätt pressad vitlök, vin, grädde, hummerfond, fiskbuljong, citron och kryddor.
– Låt soppan puttra på i ca 10-15 minuter och smaka av under tiden. 
– Skär fisken i mindre bitar.
– När potatisen nästan är klar lägger du i fisken och sänker värmen något.
– Låt soppan småputtra i några minuter tills fisken fått önskad konsistens. 
– Lägg i räkorna och ställ av grytan från plattan. Låt den stå och dra i några minuter innan du serverar.
– Servera med lite aioli, lite mer pressad citron och något gott bröd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar