torsdag, november 06, 2014

Fruktbollar utan nötter

Idag testade jag att göra något jag aldrig gjort förut. Fruktbollar!! Superbra snack när man vill ha en liten energikick. Eller kanske till det sockerfria kalaset?

Jag har ätit liknande innan och funderat på hur jag bäst skulle kunna göra egna. Som vissa vet så äter jag ju inte nötter, mest pga allergi. Vissa nötter tål jag men det känns enklast att utesluta dem så mycket som möjligt. Man vet ju aldrig.

Detta recept på fruktbollar är alltså utan nötter, choklad och allt sånt som jag sett i recept när jag letat runt på internet.

Jag fick helt enkelt ta fram mitt eget recept. Och efter lite fixande och trixande i köket har jag nu kommit fram till ett fint recept jag är supernöjd med. Det går självklart att variera precis efter vad man själv tycker är gott.




Du behöver:
250 g torkade aprikoser
1 dl kokos (+ lite extra att rulla bollarna i om du vill)
0,5 dl havregryn
0,5 dl melonkärnor
1 msk honung
1 citron (rivet skal från hela, saften från halva)
0,5 dl äpplejuice

Gör såhär:
– Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör igång. Mixa tills du fått en lagom kladdig och rätt så slät smet. Det är lite valfritt hur väl mixat man vill att det ska vara.
– Gör små bollar och rulla dem i kokos
– Ställ in i kylen.
– Ääääääät

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar