måndag, oktober 18, 2010

love will pear us a part

Jag blev lite sugen på att göra något höstigt gott med päron.

Och rättare sagt än gjort. Jag gjorde mig ett par päroncupcakes.
Blandade mitt eget grundrecept med Leilas recept på äpplemuffins.
Resultatet blev supermumsigt, som päronkaka i miniformat.

Tänkte också att detta kunde bli mitt allra första bidrag i månadens sötsak hos Söta saker.
Denna månad med tema: höst



Ingredienser:

grundsmet:
2 ägg
2 dl socker

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

100g smält smör
1 dl yoghurt

päronfyllning:
25g smör
2 stora päron
2 msk strösocker
1 tsk farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel


1. Gör såhär: Sätt ugnen på 225°C. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt vetemjöl, bakpulver
och vaniljsocker. Smält smöret och blanda ner smör och yoghurt.
2. Hacka päronen i små bitar och stek dem i smöret tillsammans med strösocker, farinsocker, vaniljsocker och kanel.
3. Blanda ner päronen med grundsmeten och vänd om.
4. Klicka ner i formar och stoppa in i ugnen i ca 12-15 min tills muffinsarna fått fin färg.

Frosting:
100g philadelphiaost
25g rumsvarmt/halvsmält smör
4-5 dl florsocker
50g smält vit choklad
karamellfärg

Vispa ihop med elvispen och ställ in i kylen en liten stund.
Spritsa på dina cupcakes.

Klart!

2 kommentarer: